Blog

Artykuły i teksty sponsorowane jako skuteczna reklama

Pisanie artykułów sponsorowanych

Artykuły sponsorowane są jednymi z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych form reklamy. Ich forma oraz efektywność pozwalają osiągnąć bardzo dobre rezultaty reklamowe, dzięki czemu teksty takie są bardzo często wybierane zarówno przez średnie firmy, początkujących biznesmenów rozpoczynających działalność czy duże marki. Napisanie odpowiedniego tekstu sponsorowanego przynosi szereg korzyści, które z pozyskaniem nowych klientów na czele mogą długo być pomocne firmie po publikacji artykułu. Dobry tekst wymaga jednak zastosowania kilku zasad oraz elementów, aby był rzeczywiście pomocny. Czym zatem jest artykuł sponsorowany? Jak dobrze napisać taki tekst? Jakie korzyści ze sobą niesie? Ile może kosztować jego tworzenie i publikacja? Odpowiedzi na wszystkie pytania oraz przydatne wskazówki przedstawiamy poniżej.

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to merytoryczny tekst tematyczny, zawierający subtelną sugestię o naszej firmie umieszczany na portalach, czy w poczytnych serwisach za opłatą. Ma on na celu pozyskać nowych klientów i zachęcić do skorzystania z naszej oferty. Artykuły sponsorowane są stosowane jako jeden z rodzajów reklamy. Gotowe teksty umieszcza się na portalach branżowych, którymi odbiorcami są potencjalni klienci z naszej grupy docelowej. Na rynku istnieje bardzo wiele takich portali, agencji reklamowych czy freelancerów, którzy sami prowadzą portale oferujące odpłatną publikację. Artykuły sponsorowane są tekstami wartościowymi, które wnoszą wiele informacji, a dane naszej marki nie występują typowo w kontekście reklamowym i nachalnym, ale umożliwiają odbiorcy zaciekawionego tekstem kontynuowanie zapoznawania się z tematem bezpośrednio już na stronie firmowej naszej marki.

Co cechuje dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane nie są typowymi tekstami, jakie możemy przeczytać w gazecie czy na portalach internetowych, gdyż muszą spełniać szereg wymogów, aby były skuteczne i dawały odpowiedni efekt reklamowy. Pierwszym wymogiem jest wartościowa treść. Czytelnicy zainteresują się przeczytaniem całego tekstu i dotarciem do naszej firmy, jeśli materiał będzie merytoryczny. Jakość jest zatem podstawowym wymogiem takiego tekstu. Artykuł cechować powinien się również neutralnością i brakiem bezpośredniego zachęcenia do skorzystania z naszych usług. Oprócz poprawności językowej powinien mieć on formę przystępną i dobrze się czytającą. W tym względzie autorzy powinni stosować krótkie zdania i przedstawiać temat bez specjalistycznych wywodów, aby każdy czytelnik wyniósł z jego przeczytania jak najwięcej. Tekst taki powinien być profesjonalny, nie posiadać zwrotów potocznych i mieć jak najprostszą formę. Bardzo ważnym elementem, który decyduje o tym, czy klienci zdecydują się przeczytać nasz artykuł, jest Lead, czyli zajawka, którą umieszcza się na stronie głównej i która w kilkunastu słowach opisuje, o czym będzie dany artykuł. Element ten musi być zatem przyciągający i atrakcyjny do klienta. Powinien bezwzględnie opisywać zawartość i być zgodny z prawdą. Jeśli “zwabimy” czytelnika szokującym lub intrygującym leadem a później nie otrzyma on tego, czego oczekiwał — z pewnością jego nastawienie do tekstu i naszej firmy będzie negatywne. Zajawka musi być zwięzłym opisem, rozbudzać ciekawość, zachęcać do wejścia w link i musi przyjemnie się ją czytać.

W artykule sponsorowanym warto również umieszczać ciekawe infografiki czy grafiki, które przyciągną czytelnika do dokładniejszego zapoznania się z tematem. Jeśli osiągniemy taki temat, odbiorca chętniej skorzysta z linku do naszej oferty. Reklama firmy powinna być subtelna, nienachalna i przyjmować formę informacji, że dana firma “ABC” jest liderem w branży czy oferuje tę usługę. Artykuł sponsorowany nie może zatem sugerować wprost czytelnikom naszej oferty, lecz powinien spowodować, aby zachęcony tekstem odbiorca skorzystał z zamieszczonego np. na końcu odnośnika czy tekstu. Tekst powinien być również pisany jako tekst sprzedażowy, czyli językiem korzyści, bez negatywnych emocji oraz dostarczający konkretnych informacji, aby czytelnik czuł się poinformowany, a nie zagubiony.

Ile kosztuje dobry artykuł sponsorowany?

Koszty artykułu sponsorowanego to bardzo ważna kwestia dla nas i naszego budżetu reklamowego. Różnić się one będą w zależności od kilku elementów. Pierwszy to sam artykuł. Jeśli stworzymy go samodzielnie — nie zapłacimy nic. Zlecenie u freelancera lub profesjonalnej agencji kosztować będzie od 5 zł za 1000 znaków ze spacją do 20 zł – 30 zł. W cenie 50 zł – 100 zł za cały artykuł można zakupić dobry jakościowo tekst. Kolejnym wydatkiem jest publikacja. Na największych serwisach krajowych wynosić może ona nawet kilka tysięcy złotych. Na rynku jest jednak wiele portali tematycznych. Koszt publikacji na rozpoznawalnych serwisach krajowych to koszt ok. 1000 zł, na lokalnych kilkaset a na hobbystycznych blogach czy portalach z kilkutysięczną rzeszą czytelników lub fanów koszt waha się od kilkudziesięciu złotych do 100 zł.

Artykuł sponsorowany — korzyści po publikacji

Korzyści, które płyną z publikowania artykułów sponsorowanych, jest kilka. Pierwszy z nich to efektywne wydanie budżetu. Targetowanie i przedstawianie oferty w konkretnej grupie eliminuje wydawanie środków na reklamę u osób niezainteresowanych branżą. Teksty takie mają również nienachalny i pozytywny wydźwięk, dlatego nasza marka będzie w ich kontekście również odbierana pozytywnie. W ten sposób możemy zdobyć wielu klientów i zwiększyć rozpoznawalność oraz popularność marki. Teksty sponsorowane to również możliwość działań marketingowych w różnych zakresach budżetowych.

Artykuły sponsorowane dają korzyści pod względem pozycjonowania i linkbuildingu. Jeśli link do naszej strony znajdzie na znanym i wysoko ocenianym portalu przez Google nasza strona również zyska w rankingu. Wiele osób korzysta z artykułów sponsorowanych, właśnie z tego względu stawiając na ilość odnośników i wyższe pozycjonowanie, a nie na bezpośrednie zainteresowanie czytelników.